HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ

MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

 

Dersin Adı

Kodu

Yarıyılı

T+U

Kredisi

AKTS

Türk Dili II

0502218

  Bahar

 2 + 0

    2

 2

 

Ön Koşul Dersler

 

 

Dersin Dili

 Türkçe

Dersin Türü

Zorunlu

Dersin Koordinatörü

 

Dersi Veren

 

Dersin Yardımcıları

 

Dersin Amacı

Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneğini kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersin sonunda öğrenci;

1-     Türk Dilinin özelliklerini ve inceliklerini tanıyabilecek

2-     Yazı dilindeki imla ve noktalama kurallarını uygulayabilecek

3-     Türkçeyi etkili ve güzel yazılı ve sözlü olarak kullanabilecek

4-     Dilekçe, tutanak, rapor gibi yazışmaları eksiksiz yapabilecek

5-     Sözlü (konferans, açık oturum, panel, sempozyum…) ve yazılı (makale, deneme, fıkra, sohbet, biyografi…) türleri tanıyabilecek ve uygulayabilecek

Dersin içeriği

Türk Dili dersinde dil, kültür; dil-kültür ilişkisi, medeniyet-kültür farklılıkları, Türk Dilinin tarihi gelişimi, Dünya dilleri arasındaki yeri, ses özellikleri, cümle bilgisi; ağız, şive, lehçe; imla ve noktalama uygulamaları, yazılı ve sözlü kompozisyon türleri ve bu türler üzerinde çalışmalar yapılacaktır.

 

Haftalar

Konular

1

Kompozisyonda anlatım şekilleri ve uygulaması.

2

Cümlenin unsurları, cümle tahlili ve uygulaması

3

Edebiyat ve düşünce dünyası ile ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve retorik uygulamaları.

4

Yazılı kompozisyon türleri ve uygulaması (dilekçe, tutanak, mektup, deneme, sohbet, fıkra, tenkit, günlük, vd.)

5

Sözlü kompozisyonda başarılı olmanın sırları ve konuşma sanatının teknik özellikleri.

6

Sözlü anlatım türleri

7

Ara sınav

8

Şiir ve şiir okuma

9

Anlatım ve cümle bozuklukları ve bunların düzeltilmesi

10

İlmi yazıların hazırlanmasında uyulacak kurallar (Rapor, makale, tebliğ, vb.)

11

Türk ve Dünya edebiyatından ve düşünce tarihinden seçilmiş örnek metinler üzerinde çalışmalara dayanılarak öğrencilerin doğru ve güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bunlarla ilgili retorik uygulamalar.

12

Seçilmiş olan metinler üzerinde doğru ve güzel konuşma, okuma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi için retorik çalışmalar gerçekleştirme.

13

Gurup huzurunda konuşma becerisi kazanma ve heyecanın giderilmesine katkıda

bulunacak seminer çalışmaları.

14

Edebiyat ve düşünce dünyası il ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve dönem değerlendirmesi.

Genel Yeterlilikler

Türk Dili üzerinde çalışmalar yapmış önemli şahsiyetlerin hayatlarını ve vermiş oldukları eserlerin üzerinde metin tahlili çalışması yapmak. Bu çalışmalarda zaman zaman bilgisayar teknolojisinden faydalanmak.

Kaynaklar

  • Örneklerle Kompozisyon Sanatı (Düzenli yazma ve konuşma) Sakin Öner, Veli Yay. İstanbul
  • Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili Kompozisyon Bilgileri, YÖK Matbaası, Ankara.
  • Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, Bayrak Yayınları, İstanbul.
  • İyi ve Doğru Yazma Usulleri, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul.
  • Türk Dili, Muharrem Ergin, İstanbul
  • Türk Dili ve Kompozisyon (Planlı Konuşma ve Yazma Sanatı) Cevdet Yalçın, ART Basın Yayın Hizmetleri, Ankara.
  • Türk Dili Kompozisyon ve Diksiyon Ders Notları, Komisyon, Şanlıurfa.
  • Türk Dili, Dr Hüseyin Ağca, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Türkçe Ders Notları –I, II, Tuncer Gülensoy, Baydili Yay. Elazığ.