HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
|
Dersin Adı |
Kodu |
Yarıyılı |
T+U |
Kredisi |
AKTS |
Türk Dili II |
0502218 |
Bahar |
2 + 0 |
2 |
2 |
Ön Koşul Dersler |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Koordinatörü |
|
Dersi Veren |
|
Dersin Yardımcıları |
|
Dersin Amacı |
Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneğini kazandırmaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; 1- Türk Dilinin özelliklerini ve inceliklerini tanıyabilecek 2- Yazı dilindeki imla ve noktalama kurallarını uygulayabilecek 3- Türkçeyi etkili ve güzel yazılı ve sözlü olarak kullanabilecek 4- Dilekçe, tutanak, rapor gibi yazışmaları eksiksiz yapabilecek 5- Sözlü (konferans, açık oturum, panel, sempozyum…) ve yazılı (makale, deneme, fıkra, sohbet, biyografi…) türleri tanıyabilecek ve uygulayabilecek |
Dersin içeriği |
Türk Dili dersinde dil, kültür; dil-kültür ilişkisi, medeniyet-kültür farklılıkları, Türk Dilinin tarihi gelişimi, Dünya dilleri arasındaki yeri, ses özellikleri, cümle bilgisi; ağız, şive, lehçe; imla ve noktalama uygulamaları, yazılı ve sözlü kompozisyon türleri ve bu türler üzerinde çalışmalar yapılacaktır. |
Haftalar |
Konular |
1 |
Kompozisyonda anlatım şekilleri ve uygulaması. |
2 |
Cümlenin unsurları, cümle tahlili ve uygulaması |
3 |
Edebiyat ve düşünce dünyası ile ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve retorik uygulamaları. |
4 |
Yazılı kompozisyon türleri ve uygulaması (dilekçe, tutanak, mektup, deneme, sohbet, fıkra, tenkit, günlük, vd.) |
5 |
Sözlü kompozisyonda başarılı olmanın sırları ve konuşma sanatının teknik özellikleri. |
6 |
Sözlü anlatım türleri |
7 |
Ara sınav |
8 |
Şiir ve şiir okuma |
9 |
Anlatım ve cümle bozuklukları ve bunların düzeltilmesi |
10 |
İlmi yazıların hazırlanmasında uyulacak kurallar (Rapor, makale, tebliğ, vb.) |
11 |
Türk ve Dünya edebiyatından ve düşünce tarihinden seçilmiş örnek metinler üzerinde çalışmalara dayanılarak öğrencilerin doğru ve güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bunlarla ilgili retorik uygulamalar. |
12 |
Seçilmiş olan metinler üzerinde doğru ve güzel konuşma, okuma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi için retorik çalışmalar gerçekleştirme. |
13 |
Gurup huzurunda konuşma becerisi kazanma ve heyecanın giderilmesine katkıda bulunacak seminer çalışmaları. |
14 |
Edebiyat ve düşünce dünyası il ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve dönem değerlendirmesi. |
Genel Yeterlilikler |
|
Türk Dili üzerinde çalışmalar yapmış önemli şahsiyetlerin hayatlarını ve vermiş oldukları eserlerin üzerinde metin tahlili çalışması yapmak. Bu çalışmalarda zaman zaman bilgisayar teknolojisinden faydalanmak. |
|
Kaynaklar |
|
|