HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Dersin Adı |
Kodu |
Yarıyılı |
T+U |
Kredisi |
AKTS |
Motor I |
0502604 |
BAHAR |
3+0 |
3 |
4 |
Ön Koşul Dersler |
Yok |
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Koordinatörü |
Öğr. Gör. Osman Avni SERVİ |
Dersi Veren |
Öğr. Gör. Osman Avni SERVİ |
Dersin Yardımcıları |
Yok |
Dersin Amacı |
Temel makina mühendisliği bilgilerini diğer derslerde alan genç makina mühendisi adayı bu derste de iki ve dört zamanlı, benzin ve dizel motorlarını tanıyıp temel mühendislik bilgileri ışığı altında içten yanmalı motorları projelendirir.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi alan öğrenci bu dersin sonunda: -İçten yanmalı iki ve dört zamanlı benzin ve dizel motorlarını; bunların sabit ve hareketli parçalarını; ateşleme, yağlama ve soğutma donanımları ile bunların parçalarını tanır, çalışmalarını bilir. -Bu motorların çevrim diyagramlarını çizer ve basit hesaplamalarını yapar. -Güç, moment ve verimlerle ilgili bilgi sahibi olur. |
Dersin İçeriği |
Motorların tarihçesi, sınıflandırılması ve temel tanımlar. İki ve dört
zamanlı; Dizel ve benzinli motorların çalışma prensipleri ve çevrimleri.
Teorik ve gerçek P-V diyagramları; supap zaman ayar diyagramları.
Motorlarda güç, moment ve verimler.
Silindir bloğu ve gömlekler. Silindir kapakları. Karterler. Manifoldlar ve eksoz sistemleri. Piston-biyel mekanizması. Krank milleri, volan ve titreşim damperleri. Yataklar. Supap mekanizması. Ateşleme, yağlama ve soğutma sistemleri. |
Haftalar |
Konular |
1 |
Motorların tarihçesi ve temel tanımlar. |
2 |
Dört zamanlı otto motorlarının çalışma prensipleri ve çevrimleri. |
3 |
İki ve dört zamanlı dizel ile iki zamanlı benzin motorlarının çalışma prensipleri ve çevrimleri. |
4 |
Teorik ve gerçek P-V diyagramları. Supap zaman ayar diyagramları. |
5 |
İçten yanmalı motorlarda güç, moment ve verimler. |
6 |
Motorların sınıflandırılmaları. Silindir bloğu ve gömlekler. Silindir kapakları. |
7 |
Karterler. Manifoldlar ve eksoz sistemleri. |
8 |
Piston-biyel mekanizması. Segmanlar. Piston pimleri. |
9 |
ARA SINAV |
10 |
Krank milleri, volan ve titreşim damperleri. Yataklar. |
11 |
Supap mekanizması. Kam mili, iticiler, yaylar, kılavuzlar. |
12 |
Ateşleme sistemleri. |
13 |
Yağlama sistemleri. |
14 |
Soğutma sistemleri. |
Genel Yeterlilikler |
Motor I ve Motor II dersi ile birlikte: -İçten yanmalı iki ve dört zamanlı dizel ve benzinli motorları; sabit ve hareketli parçalarını; yakıt, yağlama, soğutma ve ateşleme sistemlerini tanıyıp çalışma metotlarını öğrenme. -Bir motorlu kara taşıtının ihtiyacını karşılayabilecek motor seçimini yapma. -Bu motoru genel makina mühendisliği bilgileri ışığı altında projelendirebilme |
Kaynaklar |
1. Benzin Motorları (İbrahim ÖZDAMAR-Bilal YELKEN) 2. Dizel Teknolojisi (Orhan GÜNGÖR) 3. Dizel Motorları (Hüseyin BİLGİNPERK) 4. Otomobil Motorları (William H. CROUSE) 5. Oto Elektrik Teknolojisi (Necdet DEMİREL) 6. www.megep.meb.gov.tr |
Değerlendirme Sistemi |
Ara sınav: %40 Final: %60 |